Rome 2015

Rome we komen…

Een bijzonder clubke. Dat zijn we. Al 10 jaar lang trappen we elke zondagochtend een paar rondjes door de omgeving van Oisterwijk en we luisteren naar de naam Elsjes MC. Omdat we zo bijzonder zijn, was het ook tijd..om uit te vliegen en een bijzonder eindbestemming te vinden bij dit bijzondere jubileumjaar. Onder het motto: Rome we komen, stonden we dan ook in de vroege middag van 10-10-15 gereed op het vliegveld van Eindhoven voor een 4 daagse trip naar Rome.

Na een kopje koffie op het vliegveld van Eindhoven met iets lekkers erbij, het is tenslotte toch feest, gingen we richting vliegtuig. Precies op dat moment hebben we Joep pas verteld dat we geen KLM toestel tot onze beschikking hadden, we niet Business-class vlogen, de stoelen niet in slaapstand gezet konden worden, maar je je knieën 2 uur lang opgetrokken moet houden tegen de stoel van de persoon voor je en de vriendelijke KLM stewardess was ingewisseld voor een mannelijke Ierse Ryanair steward. Maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken. Onderweg kregen we een keurig ingebonden reisgids van de feestcommissie waaruit we konden afleiden wat ons in Rome te wachten zou staan.

Eenmaal opgevouwen aangekomen in Rome, ervaarden we meteen de resultaten van de goede voorbereiding van de projectgroep: de taxi was in geen velden of wegen te bekennen. Of toch, na 5 minuten kwam er een keurig klein busje voor zo’n 8 personen, die ons even keurig naar het hotel Sant Angelo in het centrum van Rome bracht. Of moeten we zeggen, naar 2 hotels bracht. Voor 1 van de deelnemers van Elsjes MC was namelijk een andere locatie geregeld ivm verwachte geluidsoverlast, en niet van zijn snorfiets! Met 4 mooie warme dagen in het vooruitzicht was de stemming al meteen optimaal. De eerste avond de stad wat verkend en heerlijk gegeten in restaurant Il Fico. Herinnering nog van onze Vice Voorzitter die oud genoeg is om Rome nog gebouwd te zien worden!

De volgende dag zijn we onze fietsen gaan ophalen. Via de metro kwamen we in een soort van niemandsland terecht. De fietsverhuurder bleek al lang te zijn verhuisd..maar we zijn niet voor 1 gat te vangen. De meeste niet…..Eindelijk na zo’n 2 uur aangekomen bij de verhuurder, kregen we de beschikking over een paar zeer mooie MTB-fietsen. Na alle formaliteiten te hebben afgerond en met 7 zware fietssloten om ons nek, hadden we niet veel tijd meer om nog wat van de stad te zien, we moesten in de hoogste versnelling naar de ingang van het Vaticaan, alwaar de geestelijk vader van het Vaticaan zelf ons zou opwachten om een, wat later bleek, lange maar zeer indrukwekkende tour te geven door het Vaticaan, Sixtijnse kapel en andere religieuze overdekte gebouwen. Werkelijk indrukwekkend mooi in de St Petruskerk van Rome.

Een paar foto’s genomen op dat pleintje – net wat groter dan het Lindeplein – vertrokken we weer naar het hotel om ons op te frissen. Met de fiets op zoek naar een restaurant waar we in een leuk stuk Rome terecht kwamen. We keken onze ogen uit en uiteindelijk vlak bij het Pantheon echt heerlijk gegeten op het Piazza delle Coppele. Joep en ondergetekende hebben toen elkaar bedankt voor de geniale organisatie terwijl de rest gewoon door zat te kanen, vrouwen te kijken en wijn te slurpen…Ach, what’s new…..Grazzi mille dus…

De volgende dag weer een mooie tour door Rome op de fiets. Wat een stad! Beeldschoon en wat leuk om de stad zo per fiets te verkennen. De Spaanse trappen, de Trefi fontein (omdat wij uit NL kwamen inclusief een Feijenoord fan , hadden ze uit voorzorg deze met hekken afgesloten), het Colloseum, het Pantheon, Villa Borghese in een prachtig park met een fantastisch uitzicht over Rome, de Engelenburcht etc etc.

ElsjesMC vond echter Palazzo Valentine bijzonder. Met een multimedia presentatie waande wij ons midden in een Romeinse villa 2000 jaar terug in de tijd. Afsluitend een kop koffie gedronken in het plaatselijke koffiehuis van het Provinciehuis a 0.80 eurocent. Vervolgens te voet de oversteek gemaakt om even de reserves aan te vullen en wat gegeten. Uiterlijk 17.00 uur moest de fiets ingeleverd worden, waarbij we ons realiseerden dat we eigenlijk niet zoveel tijd meer hadden en dan nog in een druk Rome de weg zien te vinden…maar de fietsen waren net op tijd ingeleverd, evenals bijna alle fietssleutels. Ook ‘s avonds weer een fantastisch restaurant gevonden waar we temidden van de lokale bevolking heerlijk uitgebreid hebben getafeld. Moe maar voldaan richting hotel, waar het besef kwam dat het einde van de trip al snel naderde. De volgende ochtend zijn we na het ontbijt gaan uitchecken, kwamen we erachter dat er een heuse touringcar voor ons was besteld en vond een van onze leden een fietssleutel in zijn broekzak die behoorde bij een van de gehuurde fietsen. Met nog een extra tour door Rome met onze eigen touringcar, hebben we de ontbrekende sleutel bij de fietsverhuurder weten terug te brengen en kwamen we op tijd op het vliegveld aan. Aan het heerlijke gevoel van 4 dagen met Elsjes MC in het oude Rome te hebben doorgebracht, kwam abrupt een einde toen de v.voorzitter de financiële balans ging opmaken van genoten consumpties…

Rome heeft veel indruk gemaakt, we konden ons geen betere locatie bedenken voor ons 10 jarig jubileum, met heel mooie shirts, speciaal ontworpen door toptalent Annelies. Schijnt net als een van onze leden ook in Haaren te wonen… Wel is de vraag ontstaan of we in de overtreffende (spaanse) trap kunnen, maar inmiddels staat vast dat de enthousiaste renners van ElsjesMC in 2016 de Adria Radweg gaat fietsen. Want een goed Italiaans spreekwoord zegt: Chi mangia solo crepa solo !(Wie alleen eet, sterft alleen).